آکادمی پیکسان

آموزش عکاسی

آکادمی پیکسان

آموزش عکاسی

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

زمانی که از بچه ها عکاسی می کنید، گاهی با بعضی از آن ها مواجه می شوید که شخصیت درخشانشان را سریع ابراز می کنند، بسیار برون گرا هستند و عاشق دوربین. در مقابل گاهی با بعضی از آن ها روبرو می شوید که از غریبه ها بیزار اند و یا خود را از آن جعبه سیاهی (دوربین) به سرعت پنهان می کنند! در اینجاست که دغدغه عکاسی از کودک خجالتی برای بسیاری از عکاسان حوزه کودک مطرح می شود.

چاره چیست؟ 

جدا از اینکه منتظر بمانیم تا بچه از این دوران خجالت کشیدنشان عبور کنند و بزرگ تر شوند! چند نکته وجود دارد که در آموزش های آتلیه کودک به آن ها اشاره می شود.

خودتان را معرفی کنید

اگر این اول بار است که می خواهید از کودکی که نمی شناسید عکاسی کنید، در اولین مواجه، خودتان را با خوش رویی به او معرفی کنید. بگویید که هستید و قرار است چکار کنید. پیشنهاد من این است که خیلی روی اینکه قرار است عکاسی کنید تاکید نکنید. به جای این کار از اینکه قرار است چقدر باهم خوش بگذرد بگویید.

 

خودتان را معرفی کنید

 

به آن ها کمی فضا بدهید.

در هنگام عکاسی از کودک خجالتی ، من معمولاً با لنز تله آغاز می کنم: یک لنز 70-200 با f2/8. با این کار می توانم از سوژه فاصله داشته باشم. در این فاصله که بچه دارد با فضا ارتباط برقرار می کند، من از فاصله دورتر تعدادی عکس از او بر می دارم.

 

به آن ها کمی فضا بدهید.

 

علاقه نشان دهید

فارغ از اینکه سوژه چند سال دارد، با آن ها با احترام برخورد کنید و با آنها به گفتگو بپردازید. از آن ها سوال بپرسید. یک ارتباط فعال برقرار کنید. بچه ها از اینکه شما لذت ببرید لذت می برند و یک ارتباط واقعی شاد برایشان جذاب است.

 

علاقه نشان دهید

 

بگذارید خودشان باشند

بعضی از کودکان خجالتی در مواجه با غریبه ها معمولاً سکوت می کنند و در خودشان فرو می روند. در این موارد اصلاً اشکال ندارد که از آن ها با همین حالتشان عکاسی کنید. مثلاً کودکی که پشت پاهای مادرش پنهان می شود یا آرام کنار درخت می ایستد؛ همین گونه که هستند از آن ها عکس بردارید.  نیاز نیست در همه عکس های کودکان، آن ها را در حال لبخند زدن ببینیم. گاهی بچه ها زمانی که حس کنند فشار از روی آن ها برداشته شده است، خجالت را کنار می گذارند و جلوی دوربین می آیند.

 

بگذارید خودشان باشند

 

به آن ها اجازه دهید چیزی را که دوست دارند در کنارشان داشته باشند.

اگر متوجه شدید که سوژه جوانتان خجالتی است، بگذارید والدین چیزی را که کودکشان دوست دارد به آنجا بیاورند. مثلاً یک پتوی مورد علاقه اش یا یک اسباب بازی. گاهی همین که آن شیء مورد علاقه بچه ها نزدیکشان باشد، بچه ها راحت تر با موضوع برخورد می کنند.

اجازه دهید چیزی را که دوست دارند در کنارشان داشته باشند

و در پایان…

لبخند بزنید.

ساده است، اگر خودتان خنده رو نباشید و لبخند نزنید، مشکل است که بخواهید بچه ها یخشان آب شود و با شما همراه شوند و عکاسی از کودک خجالتی برای شما راحتتر می شود.

من در کار عکاسی ام، مشتریان زیادی داشته ام که همیشه پیش از عکاسی به من هشدار می دهند که بچه شان چقدر خجالتی است، از دوربین متنفر است و قطعاً به محض دیدن من و دوربین ام فرار خواهد کرد. خوشحالم که بگویم که من در تمام پروژه های عکاسی از کودکان هیچ وقت عکس را در حالی که بچه ها با من ارتباط برقرار نکرده اند، نگرفته ام.

علاقه من به بچه ها خالصانه است، همین است که باعث می شود با من راحت باشند. حالا من دارم فرمول امتحان پس داده خودم را با شما درمیان می گذارم. امیدوارم این روش ها برای شما هم جواب دهد.

شما چه راهکارهایی برای عکاسی از کودک خجالتی پیشنهاد می دهید؟ در قسمت دیدگاههای همین مقاله اعلام بفرمایید.

 

منبع: digital-photography-school.com

  • مژده حسنی
  • ۰
  • ۰

بچه ها معمولاً از برف برای بازی های کودکانه استفاده می کنند، آدم برفی درست می کنند، سورتمه می سازند، به هم برف پرتاب می کنند و… این فعالیت ها همچنین این مزیت را دارند که در آن ها موقعیت های بسیار مناسبی برای عکاسی از آن ها فراهم می شود. در ادامه چند راهنمایی و نکته برای عکاسی از کودک در برف آورده شده است.

در روزهای سرد، باتری دوربین عکاسی شما زودتر از معمول خالی می شود. بنابراین به یاد داشته باشید که در هنگام عکاسی در روزهای برفی، یک باتری کاملاً پر در دوربین قرار دهید. اگر قرار است چندین ساعت بی وقفه بیرون باشید، بهتر است باتری اضافی که همراه می آورید را در جایی بگذارید که گرم بماند. در هنگام عکاسی از کودک در برف به یاد داشته باشد که در محیط بیرون از آتلیه کودک امکانات کافی همراه شما نیست. در نتیجه نه فقط باتری اضافه، بلکه باید هر چیزی که احتمال دارد کار شما را مختل کند همراه داشته باشید.

اگر در حالی که برف می بارد در حال عکاسی باشید، حواستان به رطوبت موجود و محافظت دوربین در برابر آن باشید. برای این کار می توانید یک بارانی (rain cover) برای دوربینتان بخرید، یا با یک محافظ پلاستیکی (نایلون)  اطراف دوربین را بپوشانید به طوری که یک فضا به اندازه قطر لنز را از آن در بیاورید و با یک کش پلاستیکی آن قسمت را دور لنز محکم کنید.

مجدد یادآوری می کنم اگر قرار است که ساعت ها در هوای برفی بیرون بمانید و برف نیز در حال باریدن است، هنگام تعویض باتری، مراقب ریختن دانه های برف در محل تعویض باتری یا کارت حافظه باشید. همچنین تا جایی که امکان دارد در هوای برفی اقدام به تعویض لنز نکنید.

پس از پایان عکاسی برای جلو گیری از بخار گرفتن view finder و  دهانه لنز، قبل از آوردن دوربین به فضای داخلی، دوربین را در کیف دوربین قرار دهید. این حالت (بخار گرفتگی) زمانی که از یک مکان سرد به مکان گرم می رویم اتفاق می افتد.

بچه ها دوست دارند کاملاً با برف پوشیده شوند، مثل همین کودکی که در عکس است

عکاسی از بچه ها در برف

 

تنظمیات دوربین در هوای برفی

برای آنکه برف در عکس هایتان به درستی ثبت شود (به خصوص رنگ برف و سفیدی آن)، این تنظیمات را در نظر بگیرید.

1- اگر در حالت های تنظیمی مدل دوربینتان حالت مخصوص عکاسی برف یا ساحل (snow/beach Scene mode) وجود دارد، از آن استفاده کنید. این حالت ها برای ثبت درست شرایط برفی طراحی شده اند.

2- اگر در محیط برفی که عکاسی می کنید، هوا آفتابی است، وایت بالانس دوربین را در حالت sunlight قرار دهید و اگر هوا ابری است، آن را روی حالت متناسبش یعنی cloudy بگذارید.

3- اگر حالت اتوماتیک Snow/Beach  Scene mode در دوربین شما وجود ندارد. نور سنجی (metering) دوربین را در حالت Matrix metering قرار دهید. این حالت نور سنجی برای فضای برفی مناسب تر از بقیه حالت هاست. (Matrix metering از تمام عناصر موجود در صحنه برای تنظیم روشنی عکس استفاده می کند).

4- یک عکس بگیرید و نتیجه را ببینید، اگر برف به درستی سفید نیست، از جبران نوری (exposure compensation) به این شکل استفاده کنید: ابتدا +0.3 را امتحان کنید. اگر همچنان نتیجه رضایت بخش نبود، +0.7 را در نظر بگیرید و در صورت عدم رضایت از +1.0 استفاده کنید.

 

تنظمیات دوربین در هوای برفی

 

توضیحات زیر عکس ها (از بالا به پایین)

آدمک های برفی برای عکاسی سوژه های مناسبی هستند. اگر به اندازه کافی بلند نیستید که بر سوژه مسلط باشید و از view finder استفاده کنید، می توانید دوربین را بالای سرتان نگه دارید. اکثر مدل های نیکون، LCD های قابل چرخش دارند که امکان دیدن تصویر لنز را با قرار دادن آن در بهترین حالت مناسب زاویه دیدتان را فراهم می کند (فراموش نکنید که دوبین را در حالت Livemode قرار دهید).

عکس کودک با آدم برف

 

با ایستادن در حالتی که کمی بالاتر از فرزندتان قرار می گیرید، می توانید فضای برفی اطراف و پشت سر او را بهتر در عکس قرار دهید. این باعث می شود که سوژه کاملاً از پس زمینه جدا شود (به خاطر یک دست سفید بودن اطراف آن). فراموش نکنید نقطه فوکوس را روی چشم کودک در نظر بگیرید تا عکستان شارپ شود.

 

اگر حیوان خانگی پشمالو یا خزدار دارید آن ها را هم وارد عکستان بکنید، مثل این دختر بچه:

 

در صورتی که مایل باشید عکسبرداری از کودک را در باران انجام دهید و بارانی در حال بارش نیست، می توانید با مطالعه مقاله آموزشی ساخت باران مصنوعی در عکاسی ، این کار را انجام دهید.

 

منبع:www.nikonusa.com

  • مژده حسنی
  • ۰
  • ۰

همیشه اولین‌ها جذابند. اولین بهار، اولین تابستان، اولین نوروز، اولین زمستان، اولین هالووین، اولین یلدا، اولین دندان و…
نخستین تجربه نوشیدن چای داغ در هوای سرد، لمس کردن برف، ذوق پوشیدن لباس‌های زمستانی و خیلی خاطرات دیگر در سنین خردسالی باعث می‌شود جذابیت اولین زمستان هم قابل ستایش باشد. عکاسی از کودکان با تم زمستانی با اینکه برای امروز و دیروز نیست، ولی چندین سال است که تم زمستان آتلیه عکاسی درمیان پرطرفدارترین تم های عکاسی آتلیه‌ای دیده می‌شود و روز به روز هم به تعداد طرفداران آن افزوده می شود. این ژانر عکاسی در آتلیه کودک، برای والدین مزیت‌های زیادی دارد که بی‌شک مهم‌ترین آن‌ها دور بودن فرزند دلبندشان از خطرات احتمالی ناشی از سرماست. پس اگر شما هم علاقمند عکاسی از فرزندتان با تم زمستان آتلیه عکاسی هستید یا عکاسی هستید که به فکر طراحی و پیاده‌سازی این تم در آتلیه خود می‌باشد، باید بدانید که تعداد رقیبان همه فن حریف شما کم نیست! اگر می‌خواهید در این حیطه حرفی برای گفتن داشته باشید، باید دائما به ایده‌های جدید فکر کنید و همگام با سلیقه مشتری در حرکت باشید. البته ایده‌پردازی به این سادگی‌ها نیست. البته اگر به مبانی این ایده‌پردازی اشراف داشته باشید، غیرممکن است از میدان رقابت عقب بمانید.

 

تم زمستانی در آتلیه

 

به همین دلیل است که در ادامه این متن سعی داریم مطالب بنیادینی را با شما به اشتراک بگذاریم و راهکارهایی پیشنهاد دهیم که قطعا در طی پروسه طراحی تم زمستان آتلیه عکاسی از کودکان و نوزادان، به کارتان خواهد آمد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مثل همیشه، مهم‌ترین موضوعی که باید در انتخاب تم مناسب عکاسی برای شما اولویت داشته باشد، بحث رنگ شناسی است. شما به عنوان یک عکاس حرفه‌ای که می‌خواهد سر و سامانی به تم آتلیه خود بدهد، باید اطلاعات کاملی از تاثیرات بصری رنگ‌ها بر بیننده و روانشناسی رنگ‌ها داشته باشید.

می‌دانید زمستان با چه رنگ هایی ملموس‌تر خواهد بود؟

گام اول: ترکیب ویژه‌ای از رنگ‌های زمستانی بسازید

برعکس تم عکاسی پاییزی که بیشتر بر محوریت رنگ‌های تند و گرم شکل می‌گیرد، برای طراحی تم زمستان آتلیه عکاسی بیشتر به رنگ‌های سرد و خنثی نیاز داریم؛ مخصوصا رنگ سفید و آبی ملایم که پرکاربردترین این رنگ‌ها هستند و حق مطلب در خصوص تم زمستان را به خوبی ادا می‌کنند.
البته برای اینکه از این رنگ‌ها به تنهایی استفاده کنید اجباری نیست. ممکن است یک رنگ تند در میان چندین رنگ خنثی، ترکیب رنگی جذابی خلق کند. چند نمونه از این ترکیب رنگ‌های زمستانی را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

رنگ های زمستانی

رنگ شناسی با تم زمستان

طراحی تم زمستان با رنگ ها

گام دوم: طبیعت، بزرگ‌ترین منبع الهام شماست

درست است که عکاسی با تم زمستانی در محیط آتلیه مانند فضای آزاد جلوه طبیعی ندارد ولی در نهایت از شبیه سازی پدیده‌های طبیعی در فصل زمستان، بهترین نتایج را کسب خواهید کرد. در نتیجه باید به عناصری بیندیشید که هر بیننده‌ای با مشاهده آن‌ها زمستان را به خوبی و با تمام وجود خود احساس کند؛ برای توصیف این مورد بی‌نهایت مثال وجود دارد که بارزترین آن‌ها گلوله‌های برف، میوه درخت کاج، هیزم، آتش و آدم برفی و شال و کلاه هستند. دور از ذهن نیست که برایتان این سوال ایجاد شده شود که مگر چند مورد از این عناصر را می‌توان در محیط آتلیه شبیه سازی کرد؟ حق با شماست، ما نمی‌توانیم دقیقا یک گلوله برف، آدم برفی یا آتش در آتلیه برپا کنیم؛ ولی حالا که این شیوه عکاسی مخصوص کودکان است، چرا از دریچه نگاه کودکانه به آن نگاه نکنیم؟!
می‌توانید به جای آدم برفی و برف واقعی از آدم برفی‌های عروسکی و گلوله‌های برف مصنوعی (کاموای سفید یا پنبه) یا به جای آتش از فانوس یا شمع استفاده کنید. این فقط یک پیشنهاد است و باز هم ریش و قیچی به دست شماست؛ بخش خلاق ذهنتان را به کار بیاندازید و ایده پردازی کنید.

عکاسی از نوزاد با تم زمستانی

ساخت آدم برفی

عکس آتلیه ای از کودک

اجزای تم زمستانی آتلیه

آموزش طراحی تم زمستان در آتلیه

عکاسی زمستانی

عکاسی از کودک در زمستان

گام سوم: نگاهی به تقویم خود بیندازید

مناسبت‌های زمستانی را از قلم نیدازید! مهم‌ترین این مناسبت‌ها کریسمس است که به طور مفصل در مقاله‌ عکاسی با تم کریسمس، عناصر آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ شب یلدا هم می‌تواند ایده جالبی باشد خصوصا المان‌های خوش رنگ و لعابش که حسابی عرصه را برای مانور عکاس باز می‌گذارد.
ترکیب عناصر زمستانی و عناصر کریسمس (مثل کلاه بابانوئل یا درخت کریسمس) می‌تواند تصاویر فوق العاده‌ای خلق کند. برای عکاسی از نوزادان با تم زمستان آتلیه عکاسی، به ماهگرد نوزاد هم توجه داشته باشید. بنا به سلیقه والدین نوزاد، می‌توانید به ثبت چندمین ماهگرد نوزاد که در زمستان واقع شده است، بپردازید که در مقاله عکاسی از ماهگرد نوزاد حسابی در مورد زیر و بم آن بحث کردیم.

 

طراحی تم زمستان برای آتلیه عکاسی

عکاسی از کودک با تم کریسمس

 

گام چهارم: تم زمستان آتلیه عکاسی و اهمیت انتخاب لباس

انتخاب و ست کردن لباس کودکان اغلب به عهده والدین است؛ ولی شما باید لباس‌های عروسکی مانند شال و کلاه، هدبند یا چکمه‌هایی مرتبط با تم عکاسی خود در محیط آتلیه داشته باشید تا تنوع عکس‌هایتان بالا رود.
از آنجا که این فصل تمام و کمال در اختیار شال و کلاه‌ها و بافتنی‌ها است، استفاده از گلوله‌های رنگارنگ کاموا در طراحی تم زمستان آتلیه عکاسی، ایده بسیار منحصر به فردی است.
قطعا اخلاق حرفه‌ای شما حکم می‌کند که برنامه منظمی برای نظافت و بهداشت این لباس‌ها و همینطور محیط آتلیه داشته باشید و نیازی به تذکر مجدد این نکته نیست.

طراحی تم زمستان آتلیه عکاسی

آتلیه برای عکاسی زمستانی از نوزاد

اصول طراحی تم زمستانی برای عکاسی

عکاسی از کودک با تم زمستان

گام پنجم: ثبت لحظات دلچسب خواب‌های زمستانی

خوابیدن کودکان در محیط آتلیه تقریبا غیرممکن است؛ ولی نوزادان تافته جدا بافته‌اند چرا که به سادگی در محیط گرم و ساکت خواب آلود می‌شوند که البته این خواب شیرین برای شما حکم غنیمت با ارزشی برای عکاسی است. البته توصیه ما این است که از قبل برای این زمان برنامه ریزی کرده باشید و والدین نوزاد هماهنگ باشید!

دقیقا چه کار کنیم؟

شما می‌توانید چند پتوی کوچک یا پتوی بافتنی که رنگ‌هایی متناسب با تم عکاسی شما داشته باشند، تهیه کنید. جای خواب نوزاد ممکن است یک سبد حصیری یا تخت خوابی بسیار کوچک و قابل حمل باشد. می‌توانید یک کلاه فانتزی بر سر نوزاد بگذارید و اطراف سبد یا تخت را با عناصر تم عکاسی زمستانی خود تزیین کنید.

حواستان باشد که قرار دادن نوزاد در حالت‌های مختلف نباید باعث رنجش یا بر هم زدن آرامش او شود.

عکاسی از نوزاد با تم زمستان

طراحی تم زمستان

عکاسی از کودک

عکاسی از ماهگرد نوزاد

عکاسی زمستانی از نوزاد

گام ششم: برف شادی!

بین المان‌های تم زمستان، شبیه سازی برف جزو جذاب‌ترین و ساده‌ترین شبیه سازی هاست که تنها به صدقه سر یک اسپری برف شادی پیاده‌سازی می‌شود. از تماس برف شادی با صورت و بدن نوزاد به شدت بپرهیزید و در کنار آتش، هرگز برف شادی اسپری نکنید.
اسپری برف شادی در یک پس زمینه تاریک با فانوس روشن، ایده جالبی است که مشابه آن بسیار به ذهنتان خطور خواهد کرد.

گام هفتم: بادکنک آرایی، تم زمستان مختصر و مفید

اگر به دنبال یک المان فرعی برای تکمیل تم زمستان آتلیه خود می‌گردید که چندان زحمت هم نباشد، بادکنک بهترین گزینه است. چند بادکنک با رنگ‌های زمستانی تهیه کنید و متناسب با آرایش تم، در بخش‌های مختلف صحنه آن‌ها را قرار دهید.

 

تم زمستانی برای عکاسی از کودک

  • مژده حسنی
  • ۰
  • ۰

موارد بسیاری بوده است که پدر و مادرها از من درخواست عکاسی جشن تولد کودک کرده اند و این کار هربار برای من لذت بخش است.

عکاسی از کودک چندان کار آسانی نیست. به ویژه عکاسی از آن ها در جشن تولد ویژگی های خاص خود را دارد که عکاس را به چالش می کشد.

در جشن تولد معمولاً با حجم بالایی انرژی، فعالیت، تعامل و احساسات روبرو هستیم. این جشن محلی برای دیدن بالا و پایین های زندگی (حضور بچه ها و بزرگ تر ها همزمان درکنار هم) است. در عین حال جشن تولد، مکانی آشفته، پر از افراد و سوژه های در حال حرکت و محیطی در هم و برهم است و این برای عکاس و یافتن فرصت مناسب که دوربین به دست بگیرد و عکاسی کند یک چالش خواهد بود و خبری از آن نظم و راحتی که در آتلیه عکاسی کودک وجود دارد نیست. در ادامه به چند نکته که می تواند هنگام عکاسی از جشن تولد کودک کمک کند، اشاره شده است.

1- تعیین یک نفر به عنوان عکاس

هیچ چیز بدتر از این نیست که به انتهای جشن برسیم و متوجه شویم هیچ کس عکاسی نکرده است. یک نفر را مخصوص این کار در نظر بگیرید تا پس از پایان عکاسی و در آینده چیزی برای به یاد آوردن آن روز داشته باشید. این شخص می تواند مستقیماً به جشن شما تعلق نداشته باشد، بنابراین مهمان ها و دعوت شدگان بدون استرس می توانند از جشن لذت ببرند در حالی که کسی هست که عکاسی جشن تولد کودک را بر عهده گرفته است. همچنین پدر و مادر مطمئن خواهند بود که این کار توسط شخصی که به او اعتماد دارند انجام می شود.

 

2- از زاویه دید کودکان به جشن نگاه کنید.

 از زاویه دید بچه ها به مهمانی نگاه کنید

از مهم ترین نکاتی که می توانم به آن اشاره کنم آن است که در محدوده ارتفاعی کودکان قرار بگیرید و از پایین از آن ها عکاسی کنید (با توجه به اینکه کودکان قد کوتاه تری دارند). بزرگترین اشتباهی که من در این جشن ها می بینم این است که یک بزرگسال، در حالی که ایستاده است از صحنه های مختلف عکاسی می کند. چندتایی از عکس ها می تواند از این زاویه باشد اما بهتر است بیشتر آن ها را در حالتی بگیرید که نشسته اید (یا در هر صورت هم ارتفاع قد کودکان هستید).

 

3- از زوایا و فاصله کانونی های گوناگون استفاده کنید.

از زوایه ها و فاصله کانونی های گوناگون استفاده کنید.

چند عکس از بالا بگیرید. برای این کار می توانید روی صندلی بروید. این حالت عکاسی به ویژه وقتی گروهی از کودکان مشغول کاری هستند، خوب خواهد بود.

همچنین سعی کنید از فاصله کانونی های مختلف هم استفاده کنید. مثلاً تعدادی عکس که تمام صحنه جشن را پوشش می هند داشته باشید و در عین حال تعدای عکس هم که در آن ها روی المان مختلف موجود در جشن یا هر کدام از بچه ها زوم کرده اید. با ترکیب کردن این دو حالت (تغییر زوایه و تغییر فاصله کانونی) در پایان جشن آلبوم پرانرژی و سرزنده تری خواهید داشت.

 

4- وایت بالانس (White Balance) دوربین را تنظیم کنید.

از آن جا که معمولا جشن تولد کودک درون خانه برگزار می شود، مساله نور می تواند مهم باشد. در این حالت معمولاً تعدادی منبع نور با شدت های مختلف در محیط هستند که می توانند روی کیفیت عکس های شما تاثیر بگذارند. برای حل این مساله و اطمینان از اینکه رنگ عکس هایتان دچار مشکلی نخواهد شد، باید وایت بالانس دوربین را تنظیم کنید. موضوع وایت بالانس به تنهایی می تواند در یک مطلب جداگانه بررسی شود، اما به خاطر داشته باشید که اغلب دوربین های دیجیتال تنظیمات خودکار و متناسب با شرایط نوری محیط (مثلاً نور مهتابی، نور لامپ، هوای ابری، آفتابی و…) دارند. پیش از شروع عکاسی، وایت بالانس مناسب محیط را بیابید و آن را تنظیم کنید.

وایت بالانس (White Balance) دوربین را تنظیم کنید.

به یاد داشته باشید که لحظاتی در جشن وجود دارند که شما به طور ویژه نیاز دارید عکس ها گرم و پر انرژی باشند. (اشاره به این مساله که وایت بالانس در واقع تنظیمی است که با مفهوم دمای نور سر و کار دارد. چرا که هر نوری همان طور که یک رنگ دارد یک دما هم دارد و وایت بالانس میزان سردی و گرمی نور را مشخص می کند).

 

5- به دنبال جزییات باشید.

 به دنبال جزییات موجود در جشن تولد باشید.

یک راه دیگر برای افزایش جذابیت عکس های جشن تولد، توجه به جزییات موجود در صحنه است. من به تجربه دریافته ام که در بسیاری از موارد، بهترین عکس ها قبل از رسیدن مهمان ها گرفته شده اند و شامل عکس هایی از کیک ها، بادکنک ها و دیگر موارد مثل بسته بندی هدیه ها و خود میز تولد هستند. گاهی خوب است که به این المان ها –که گفته شد- نزدیک شوید و کل قاب را با آن ها پر کنید. خواهید دید که این نوع عکس حتی ممکن است بیش از سایر عکس ها در آلبوم ها طرفدار داشته باشند.

 

6- فلاش غیر مستقیم و دیفیوزر

وقتی عکاسی از جشن تولد کودک به صورت داخلی باشد (جشن در خانه برگزار شود)، احتمالاً به چند منبع نور اضافی برای تامین نور مناسب نیاز خواهید داشت. برای جبران کمبود نور تا حدی می توانید از ISO کمک بگیرید (آن را افزایش دهید). هر چند افزایش آن بیش از مقدار مشخصی، بسته به کیفیت دوربین، نویز موجود در تصویر را زیاد می کند. اگر نور طبیعی کافی در اختیار نباشد، مجبور خواهید شد از فلاش استفاده کنید. اگر از hot–shoe  (گیره فلزی بالای دوربین، محل قرار دادن فلاش خارجی) استفاده کنید، در صورتی که نور را به سمت دیوار یا سقف بتابانید (که از تابش مستقیم جلوگیری کنید) یا از یک دیفیوز برای پخش کردن نور فلاش کمک بگیرید، نتیجه خوب خواهد بود. همه این روش ها کمک می کند تا نوری که در عکس می تابانید شدید نباشد (مشکل بسیاری از عکس ها).

 

7- دانستن برنامه جشن

برای آنکه بتوانید همه لحظات مهم جشن را عکاسی کنید، بهتر است از پیش بدانید که چه اتفاقاتی قرار است بیفتد. مثلاً بدانید که چه زمانی قرار است همه مهمان ها حاضر باشند، چه زمانی قرار است شمع تولد فوت شود، هدیه ها چه زمانی اهدا می شوند و … این به شما کمک می کند که پیش از هر اتفاقی بدانید که باید چگونه جایگیری کنید تا عکس مناسب را بگیرید.

 

8- عکس های بدون اطلاع بگیرید.

بیشتر عکس های جشن احتمالاً از همین نوع خواهند بود. یعنی عکس هایی که در آن یکی از بچه ها یا بزرگ تر ها در حالی که خودشان اطلاع ندارند، سوژه عکس شما شده اند.

در این راستا من معمولاً تعدادی عکس از اتفاقات حاشیه ای جشن بر می دارم. مثلاً وقتی بچه ها دارند دو یا چند نفری با هم بازی می کنند، چیزی می نوشند و یا مشغول فعالیت خاصی هستند.  نکته دیگر این است که وقتی مهمانی گرم شد، داخل اتفاقات باشید (به جای آن که فقط مثل ناظر و عکاس بیرون از جمع بایستید). در این موارد استفاده از لنزهای واید (فاصله کانونی کمتر) به کارتان می آید. در این حالت گاهی بهتر است از بچه ها بخواهید برایتان ژست بگیرند.

 

9- برای عکاسی ارتباط برقرار کنید.

من به تجربه دریافته ام تعدادی از بهترین عکس ها در جشن ها آن هایی هستند که حاصل ایحاد حس اشنایی و دوستی با کودکان بوده است. بنابراین تلاش کنید با ورود بچه ها به جشن با تک تکشان آشنا شوید. برای اینکه کمی صمیمیت ایجاد کنید نیاز خواهید داشت که مدتی دوربین را کنار بگذارید. اما نکته ای که در این مورد همیشه باید یادتان باشد عدم زیاده روی و احترام به حساسیت های والدین است. همان طور که می دانید در بسیاری موارد ممکن است به هر فعالیتی که بخواهید با کودکان انجام دهید به شکل بدبینانه ای نگاه شود (سو استفاده از کودکان و…). پس همواره از رضایت والدین برای عکاسی از کودکان اطمینان حاصل کنید.

 

10- عکس های آگاهانه بگیرید.

همان طورکه اشاره شد، بیشتر عکس ها همان عکس های تصادفی و بدون اطلاع (مورد هشت) خواهد بود. اما خوب است که عکس های هدفمند و با طرح و برنامه هم بگیرید. از قبل به این نوع عکس ها فکر کنید. با والدین درباره عکس های مشخصی که مورد درخواستشان است مشورت کنید. مثلاً برخی عکس های گروهی، عکس های مخصوص از کیک تولد، لحظه فوت کردن شمع ها، بازکردن هدیه ها و… .

 

11- قبل و بعد از جشن عکاسی کنید.

این که ببیند یک محل (مثلاً محل برگزاری جشن) و آدم های داخلش در طی چند ساعت به خاطر حضور و فعالیت کودکان چه تغییراتی می کنند، جالب است. محقق کردن این هدف نیازمند این است که از پیش بدانید چه عکس هایی قرار است بگیرید ( مورد ده). مثلاً بدانید که می خواهید از کودکی که تولدش است قبل از آماده شدن (برای جشن) و بعد از آن عکس بگیرید. نمونه دیگر همان عکاسی از بعضی المان های خاص قبل و بعد از جشن است (بهم ریختگی هایی که ممکن است به خاطر حضور بچه ها اتفاق بیفتد). مقایسه این حالت های قبل و بعد از جشن برای سوژه های عکستان می توانند نتایج بامزه ای داشته باشد.

قبل و بعد از مهمانی عکاسی کنید

 

12- در حالت پیوسته (Continuous shooting) عکاسی کنید.

یکی از موثرترین روش های عکاسی از جشن تولد کودک، استفاده مود (mood) عکاسی پیوسته است. چون این حالت مخصوص عکاسی از سوژه ها و موضوعات در حال حرکت است و برای جشنی که در آن کودکان دایماً در حال فعالیت هستند مناسب است. در عین حال چون می توانید در این حالت پیوسته شات بزنید، برای لحظات خاصی مانند فوت کردن شمع هم مناسب است (پشت سر هم در عرض چند ثانیه تعداد زیادی عکس بگیرید).

 

13- بزرگترها را فراموش نکنید.

در این جشن ها طبیعتاً بیشتر عکس ها به بچه ها اختصاص خواهد داشت. اما به یاد داشته باشید که بزرگتر ها هم حضور دارند و می توانید تعدادی عکس عالی با حضور آن ها داشته باشید. مثلاً واکنش های آن ها به رفتارها و کارهایی که بچه ها انجام می دهند گاهی سوژه هایی مناسبی برای عکاسی جشن تولد کودک خواهند بود. ضمناً آن هایی که فامیل درجه یک کودکی که تولدش است هستند، در الویت اند.

 

منبع: digital-photography-school.com

  • مژده حسنی
  • ۰
  • ۰

اگر با مقالات و ویدئوهای من در آکادمی پیکسان همراه بوده باشید، احتمالاً می دانید که من اکثر موضوعات مربوط به عکاسی پرتره را پوشش داده ام. در این مقاله چند نکته درباره عکاسی پرتره کودک به همراه نمونه هایی از پرتره هایی که از پسرم  گرفته ام را با شما به اشتراک می گذارم.

 

عکاسی پرتره و کودکان

عکاسی پرتره و کودکان

 

به عنوان یک عکاس شروع به ثبت پرتره های فرزندم حتی قبل از به دنیا آمدنش کردم (دوران بارداری همسر)، اما در اینجا می خواهم بر روی دوران بعد از آن متمرکز شوم. بچه ها معمولاً در حول و حوش یک سالگی شروع می کنند به فهمیدن و درک بهتر آنچه که ما از آن ها می خواهیم، که اکثراً با اولین تلاش های موفقشان برای راه رفتن همراه است. در این دوران است که می توان از بچه ها انتظار داشت جلوی دوربین شما ژست هایی را که از آن ها می خواهید به شکلی نصفه و نیمه و ابتدایی بگیرند و همچنین می توانید آن ها را به مکان هایی که برای عکاسی از کودک مناسبند ببرید. در همین دوران به تدریج فهم و دایره درک بچه ها از محیط به تدریج افزایش می یاید، هر چند هرکدام از بچه ها دوره و مراحل رشد متفاوتی با دیگری دارد.

 

 پرتره و کودکان

 پرتره و کودکان

 

بیش و پیش از هرچیز، می خواهم شما را تشویق کنم که هم ارتفاع بچه ها عکاسی کنید (eye level). اگر چه ما آنها را از بالا هم می بینیم و عکاسی می کنیم، اما باید عکاسی eye level را تجربه کنید تا ببیند چه اندازه عکس ها متفاوت خواهند بود. در این حالت است که می توانید چهره واقعی شان را ثبت کنید و کنترل بیشتری بر کیفیت مد نظرتان از عکس پرتره کودک که می گیرید خواهید داشت. در این عکس (پایین) در حال خوردن یک سیب در کنار پنجره بود و نور خورشید پشت سرش را روشن می کرد. من به سرعت یک تکه کاغذ سفید برداشتم تا از آن به عنوان رفلکتور استفاده کنم. با این کار توانستم مقداری از نوری را که از پشت سرش می آمد به صورتش باز بتابانم (در عکس می توانید تصویر آن تکه کاغذ را در چشم چپش ببینید).

 

عکاسی پرتره

 

این عکاسی پرتره کودک (در حال خوردن سیب) مرا به یاد یک تکنیک کمتر گفته شده دیگر می اندازد: عکاسی از کودک بعد از غذا خوردن. بچه های کوچک خیلی به عادات و نظم بزرگترها در غذا خوردن اعتقادی ندارند، بنابراین همیشه بعد از صرف غذا، اطراف آن ها پر است از صحنه های رنگی و بامزه. از آن جا که بچه ها بعد از غدا خوردن معمولاً سرحال هستند، این خود یک مزیت دیگر است که این زمان را برای عکاسی از آن ها اختصاص دهید.

 

عکاسی پرتره

 

روش دیگری که من معمولاً برای عکاسی از بچه ها انتخاب میکنم شبیه همان روشی است که برای عکاسی پرتره خیابانی (منظور عکاسی پرتره از اشخاص در خیابان است بدون آنکه آنها لزوما از عکس خبر داشته باشند یا برای عکاس آگاهانه ژست خاصی بگیرند) به کار می گیرم. در زمان هایی که کودک برای خودش مشغول بازی یا سرگرمی یا هرکار دیگری است، من دوربینم را برمی دارم، قاب بندی میکنم و منتظر یک نگاه یا حرکت خاص از او که به نظرم جذاب تر است می شوم. این تکنیک همیشه هم جوابگو نیست اما قطعاً در موارد بسیاری از آن جواب خواهید گرفت. به خصوص وقتی که از لنز های تله (فاصله کانونی زیاد) استفاده کنید که بتوانید از دورتر شاهد ماجرا و عکاسی باشید (عکس پایین را ببینید).

 

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره

 

در محیط های بسته تر مثل خانه، زمانی که کودک به حضور شما و دوربینتان عادت کرد، سعی کنید تکنیک “shoot and show” را به کار بگیرید. این تکنیک به این معناست که زمانی که کودک از دوربین خوشش آمده و می خواهد حس مالکیت بر آن را تجربه کند (بچه ها معمولاً دوست دارند صاحب چیزی که خوششان آمده بشوند)، به او وعده بدهید که به ازای هربار که به درستی مقابل دوربین بایستد، عکسش را در دوربین به او نشان می دهید. من گاهی به پسرم اجازه می دهم چند باری دکمه را هم فشار دهد. به هر حال این روشی است که می توانید آنها را تا حدودی ملزم به همکاری برای عکاسی کنید.

 

پرتره و کودکان

پرتره و کودکان

پرتره و کودکان

 

بنابر تجربه شخصی ام در عکاسی پرتره در آتلیه کودک، این تکنیک با بیشتر یچه ها جواب می دهد و به خوبی از آن استفاده کرده ام. حتی اگر کودک خیلی منحصر به فرد است، در نهایت تمام کودکان انسان های کوچکی هستند که شخصیت های خاص خودشان را دارند. هرچه بیشتر آن ها را بفهمیم، عکس های بهتری از آن ها ثبت خواهیم کرد. عکاسی پرتره کودک مثل گذراندن یک دوره فشرده عکاسی است، آنجا که ما نیاز داریم تا یک نوع تعادل بین احساسات و  استفاده از تکنیک برقرار کنیم. زمانی که این تعادل را به درستی درک کنید، عکس های بهتری خواهید گرفت و عکاسی ساده تر خواهد بود. مدام تلاش کنید و به یاد داشته باشید که همه عکس ها قرار نیست عالی و خاص باشند.

 

پرتره و کودکان

پرتره و کودکان

 

منبع: www.adorama.com

  • مژده حسنی
  • ۰
  • ۰

عکاسی مادر و کودک می تواند کار دلهر آوری باشد. اما با کمی برنامه ریزی، توجه به روانشناسی خانواده و توجه به اینکه آیا زوایای جالب انتخاب می کنید یا نه، می توانید پرتره های عالی خلق کنید که تا سال ها به یادگار بمانند.

زنان معمولاً نسبت به خودشان در حوزه عکاسی بسیار سخت گیرند (از عکس هایشان راضی نیستند). بنابراین ارزش آن را دارد تا با انجام عکاسی مادر و کودک به نحو احسن، آن ها را شاد کنید. با کمک به مادران برای اینکه پیش از عکاسی آرامش داشته باشند و همچنین انتخاب زوایای مناسب در زمان عکاسی، این هدف محقق می شود. من در اینجا ده نکته از مواردی که در طی سال ها تجربه عکاسی از مادر و کودک کسب کرده ام را با شما در میان می گذارم.

1- لباس

توصیه من این است که از پوشیدن لباس های بدون آستین (تاپ) خودداری شود. همچنین سعی کنید لباس های ساده ای انتخاب شود که نقش و نگار رویشان نیست. این باعث پرت شدن حواس ببینده از صورت سوژه ها (مادر و فرزند) می شود. برای آن ها که تازه مادر شده اند، یک تی شرت یا پیراهن ساده و راحت بهتر از یک تاپ تقریباً تنگ است.

لباس

 

2- آرایش

در این مورد برای کاهش بازتاب های نور از پوست مادر، استفاده از مقداری پودر آرایشی توصیه می شود. برای کاهش تیرگی زیر چشم استفاده از کانسیلر و یک سایه چشم خفیف برای روشن تر به نظر رسیدن پوست کارساز خواهد بود.

 

3- آرامش

قبل از ملاقات با سوژه (مادر) کمی با او گفت و گو کنید. هم چنین بعد از ملاقات با او و پیش از شروع عکاسی کمی با کودک صحبت کنید. همه این ها به کاهش حس استرس سوژه برای عکاسی کمک می کند. هر چه مادر و کودک آرامش بیشتری داشته باشند، نتیجه بهتر خواهد بود.

 

4- زاویه مناسب

در راهنماهای مربوط به نحوه ایستادن (پوز) در برابر دوربین چنین توصیه های برای عکاسی از مادران وجود دارد: بهتر است وزن خود را روی پای عقبی خود بیاندازند. بهتر است پیشانی شان را کمی جلوتر (سرشان را جلوتر از بدنشان) بگیرند. این کار باعث می شود غبغب یا سایه آن در عکس دیده نشود.

بهترین مکان برای قراردادن کودک، گذاشتن او روی لگن (استخوان جلو) است. اینکار بهتر از آن است که بچه را کمی فشار دهید و جلوی بدن نگه دارید.

 

5- زوایای مناسب تازه مادران

در خصوص برآمدگی شکم تازه مادرها مراقب باشید. چرا که بسیاری از آن ها در خصوص شکم باقی مانده از دوران بارداری و اینکه در عکس چگونه دیده شود حساس اند. یک راه خوب این است که مادر فرزندش را در محل خمیدگی بین بازو و ساعد نگه دارد (تا شکم را بپوشاند). اگر همچنان در این خصوص مادران نگرانی دارند، یک پیشنهاد این است که پدر نوزاد را نگه دارد و مادر از پشت هر دوی آن ها را بغل کند.

یک پیشنهاد دیگر این است که مادر نزدیک فرزندش دراز بکشد. در این حالت سر مادر در نزدیکی فرزندش قرار می گیرد و حس صمیمیت ایجاد می شود. اینکار همچین آن دغدغه دیدن نشدن شکم را هم برطرف می کند.

نوازش کردن، در آغوش گرفتن و بوسیدن

 

6- بازی و خنده

سعی کنید بفهمید کدام بازی هاست که بچه ها از آن بیشترین لذت را در آن لحظه می برند. از مادر بخواهید این بازی ها را با فرزندشان انجام دهند. کارهایی بکنید که بچه بخندد. استفاده از جغجغه، بالا و پایین بردن بچه ها در هوا، حلقه های کمری (spin spot)، هواپیما بازی و … همگی برخی از روش های هستند که می توانید استفاده کنید.

عکاسی در حرکت

 

عکاسی در حرکت

 

7- نوازش کردن، در آغوش گرفتن و بوسیدن

عکس هایی که شامل این حالت ها بین مادر و بچه است، از با ارزش ترین آن هاست. پس سعی کنید که این حالت بین مادر و کودک اتفاق بیفتد (در واقع نکته مهم این است که فرزند مادر را آغوش بگیرد، حالت بالعکس راحت اتفاق می افتد!). گاهی هم مجبور می شوید که بچه ها را وادار به بوسیدن مادر کنید. اگر از این کار امتناع می کند، سعی کنید تجربه جدیدی به او بدهید. مثلاً بپرسید که آیا تا کنون بینی مادرش را بوسیده است.

برای نوازادن، از مادر بخواهید که یک بوسه آرام بر صورت فرزندشان بزنند. برای اینکار احتمالاً باید از آن ها بخواهید که خیلی دقیق جایی که بهترین نتیجه را می دهد برای بوسیدن مشخص کنند (حالتی که عکس حاصل از آن، بهترین نتیجه را بدهد).

 لحظه های آرام

 

8- عکاسی در حرکت

در سال های بعد (وقتی بچه ها بزرگ شده اند)، مادران معمولاً از به یادآوردن اینکه دست فرزندانشان در دست آن ها بوده است، حس خوبی خواهند داشت. بنابراین یادتان باشد که از این حالت عکاسی کنید (حالتی که مادر و کودک دست در دست هم هستند) مخصوصا وقتی که عکسبرداری در خارج از خانه و یا آتلیه کودک در حال انجام است خیلی راحت می توانید این کار را انجام دهید.

اگر هم مادری که از او عکاسی می کنید کمی خجالتی است، می توانید از او بخواهید در حالی که دست فرزندش را در دست دارد، از دور به سمت شما (دوربین) بیاید. در این مسیر از آن ها عکاسی کنید. این کار به آن ها کمک می کند، آرامش پیدا کنند و حس خجالتشان از بین برود.

مادران خجالتی

 

9- لحظه های آرام

به دنبال یک لحظه خاص پر از آرامش بین مادر و فرزند باشید. این لحظه ها از نظر احساسی بسیار ناب هستند و عکس های فوق العاده ای از آن ها می توانید ثبت کنید. ثبت رابطه احساسی قوی در هنگام عکاسی مادر و کودک یا آرام کردن فرزند توسط مادر از جمله این لحظه ها هستند.

عکاسی از مادران و فرزندانشان

 

10- مادران خجالتی

در مواردی که مادر از دوربین و عکس خجالت می کشد، با توجه دادن مادر به برخی جزییات، این مشکل را حل کنید. مثلاً از او بخواهید زمانی که فرزندش را بین بازوهایش نگه داشته است، به او نگاه کند. اصلاً ضرورتی ندارند که در تمام عکس ها و پرتره های مادر و کودک، کسی به دوربین نگاه کند.

عکاسی از مادر خجالتی و فرزند

 

جمع بندی

اغلب به دلایل متفاوت بیش تر سهم مادران در عکاسی، به گرفتن عکس های موبایلی در خانه و یا تعطیلات خلاصه می شود.  علاوه بر این که این عکس ها کیفیتی که باید را ندارند، اغلب خودشان (مادران) هم در عکس ها غایب هستند.

پس سعی کنید به ثبت لحظات بین مادران و فرزندان بپردازید و یک آلبوم از آن درست کنید. همچنین به یاد داشته باشید که همیشه مادران کمتر از بچه هایشان در عکس ها هستند، پس تلاش کنید تعادل را رعایت کنید.

 

منبع: digital-photography-school.com

  • مژده حسنی
  • ۰
  • ۰

دنیای عکاسی دنیای بسیار شگفت انگیز و پر رمز و رازیست.  از مورچۀ در حال راه رفتن، نگاه های پژمردۀ کودک خسته، از هر چیزی که در جهان هستی وجود دارد می توان عکاسی کرد. در وهله ی اول یک عکاس ماهر باید خوب ببیند و سپس درک کند و بعد با استفاده از ادراکات و قوه بصری به خلق آثار بپردازد. عکس های خلق شده در دسته بندی های متفاوتی قرار می‌گیرد که به آن ژانر عکاسی می گوییم.

در این قسمت می خواهیم به معرفی انواع عکاسی در چند ژانر پرطرفدار و جذاب بپردازیم:

 

عکاسی خانوادگی

در این سبک از عکاسی یک خانواده در هر محیط و در هر ژست و در هر جایگاهی که هست در زاویۀ دوربین قرار می‌گیرد. غم، شادی، ترس و دیگر حس های وجودی انسان را می توان در صورت و حالات بدنی آنها مشاهده نمود. یک همبستگی خاصی در عکسهای خانوادگی مشاهده می شود. یک عکاس ماهر ابتدا باید در آماده‌سازی مکان عکس سلیقه به خرج دهد و با ایجاد حس آمیزی بین اعضای خانواده و خلق یک اثر ناب دامن زند.

 

عکاسی هوایی

عکاسی هوایی

این عکس از بالا نمود پیدا می‌کند. عکاس علاقمند است که از نمای بالای شهر به عکاسی بپردازد. عکاسان فرانسوی و بالن سواران اولین کسانی بودند که در سال ۱۸۵۸ به عکاسی این سبک پرداختند.

اولین عکاسی که مبدع این سبک بود petit – becerte نام داشت. او سه سال به آزمایش این سبک پرداخته بود و بالاخره پس از سه سال این ژانر عکاسی پدیدار گشت. او ۸۰ متر بالای سطح زمین و در یک بالن به عکس برداری در این سبک پرداخته بود.

 

عکاسی معماری

عکس برداری از یک مکان جذاب، اشکال و یا رنگ ساختمان ها به طرز مشهودی رضایت بخش می باشد. در این نوع عکاسی می توان جالب ترین عنصر از طراحی ساختمان را مدنظر قرار داد و از آن عکسبرداری کرد. در این سبک شما فقط به نور طبیعی برای عکاسی نیازمندید تا جنبه های خاصی از زیبایی طبیعی را برای بیننده پدید آورید. دو جنبۀ چالش برانگیز که برای عکاسان در هنگام عکس برداری از ساختمان ها نمود پیدا می‌کند روشنایی و اعوجاج عکس می باشد. هنگام عکس برداری از ساختمان شما فقط نور طبیعی را در اختیار دارید و این مهمترین ابزار شما برای خلق تصاویر جذاب و شگفت انگیز است.

هنگامی که خطوط عمودی و افقی از ساختمان ها مشاهده شد، عکس شما در معرض نابودی قرار می گیرد. برای جلوگیری از خراب شدن عکس میتوانید از تجهیزات مناسب همراه با زوایای صحیح استفاده کنید.

 

عکاسی بی پرده (یهویی)

عکاسی بی پرده

این سبک از عکاسی بسیار محبوب می باشد.

لحظات به طور خود به خودی اتفاق می‌افتند که به آن عکاسی بی‌ پرده می‌گویند . اشیا و انسان‌ها از حضور عکاس در حین عکسبرداری آگاه نیستند. بنابراین به طور کاملا آرام پدیدار می شوند.

عکاسی در آتلیه کودک یک مثال کامل از این سبک از عکاسی است. معمولا کودکان مشغول بازی هستند و عکاس در این لحظات می تواند عکس های نابی بیاندازد.

یک نکته: برای خلق تصاویر بی‌ پرده از زوم طولانی استفاده کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که افراد و اشیا طبیعی تر به نظر برسند زیرا آن ها نمی دانند که قرار است کسی از  فاصله دور از آن ها عکاسی کنید.

 

عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی یا عکاسی صنعتی شاخه ای از علم عکاسی است که بر محوریت بازار فروش توسعه یافته است. به عکاسی تبلیغاتی عکاسی صنعتی نیز گفته می‌شود. دلیل این موضوع این است که عکاسان کالا، خدمات، موجودات و یا هر عاملی که در عرصه صنعت و تولید عرضه می گردد را عکاسی می کنند.

عکاسی تبلیغاتی بر فروش هر چه بیشتر تاکید دارد و هدف از آن جذب مشتری می باشد. اگر صاحب یک کسب و کار هستید میتوانید محصولات و یا خدماتتان را عکاسی کنید و با عکس های حاصل از آن پلتفرم های تبلیغاتی شامل کاتالوگ، بروشور، وبسایت، صفحه ایستاگرام و… را تکمیل می کنند.

 

عکاسی مستند

عکس های دستی که یک عکس داستان گونه را تشکیل می‌دهند، تحت این سبک قرار می‌گیرند.

عکس های دستی به یک موضوع خاص و یا یک داستانی که عکاس می‌خواهد آن را برجسته کند منحصر می گردند. تمام تصاویر عینی می باشند و بیشتر در مورد جنگ، مسائل اجتماعی، علم و غیره می باشند.

هنگامی که به ثبت وقایع مهم می پردازید، به عنوان مثال، زندگی یک بازیگر یا یک ورزشکار، برنامه ریزی می کنید که با او وقت بگذرانید. به طور مثال با او به گفتگو می پردازید به حرفهایش گوش می دهید و هر آنچه که به طور کاملا طبیعی از او برداشت می شود را برای عکس برداری در خاطر می سپارید.

سعی کنید که جزئیات را ثبت کنید و عکس هایتان حالت داستان گونه (استوری مانند) به خود گیرد. چیزهایی را که به زندگی او مربوط نمی شود ثبت نکنید.

 

عکاسی نمایش مد

عکاسی نمایش مد

به طور معمول کاربرد عکاسی مد برای فروش است. در این سبک از عکاسی با زرق و برق دادن محصولات و استفاده از تکنیک های خاص به جلب مشتری می پردازند. عکس ها بسیار خلاقانه و جذاب و بصری هستند و می‌تواند در هر مکانی همانند استودیو، آپارتمان، یک ساختمان سرگردان، مکان های وابسته به طبیعت و یا هر جای دیگر گرفته شوند. یک عکاس مد باید همیشه به روز و آماده به کار باشد. در این سبک از عکاسی، مکان، نورپردازی، آرایش، سبک ها، و مدل های انسانی نقش مهمی را در خلق تصاویر ایفا می کنند. با این وجود، شما باید به طور پیوسته ایده ها و پیشنهادات جدیدی را برای عکسبرداری آماده کنید. زیرا با یک تیم از مدلها مشغول به همکاری هستید.

 

عکاسی  غذا

اینکه ما در حال اشتراک گذاری تصاویری از غذاهایمان در رستورانی که در حال حاضر در آن مشغول غذا خوردن هستیم  تقریباً کاری است که همه روزه هر انسانی با آن عجین است. این سبک از عکاسی برای رستوران ها، وب سایت ها و وبلاگ نویسانی که می‌خواهند به تبلیغات محصولات خود برای فروش به مشتریان شان بپردازند مورد استفاده قرار می گیرد.

یک نکته: مهم ترین عامل در عکسبرداری از غذاها، استفاده از نور طبیعی می باشد که باید همیشه فلش دوربین تان را خاموش کنید.

این یک عامل بزرگ در این سبک از عکاسی می باشد. هنگامی که از فلش استفاده می کنید بسیاری از عناصر به طور باب میل ثبت نمی گردند. به عنوان مثال ممکن است غذای شما چرب به نظر برسد و رنگ واقعی نداشته باشد.

 

عکاسی از منظره

عکاسی از منظره

یکی از زیبا ترین و ناب ترین و رایج ترین سبک ها، عکاسی از طبیعت می باشد. از کوه و دریا و جنگل و زمین، از هر چیزی در طبیعت می توان عکاسی کرد. مهم ترین عامل در این سبک از عکاسی نور مناسب می باشد. پس باید صبر کنیم تا نور مناسب ایجاد گردد. در هنگام عکسبرداری از یک منظره اگر خواهان یک عکس بسیار واضح و دقیق هستید، از سه پایه استفاده کنید. زیرا جلوی لرزش دوربین را می‌گیرد. از سرعت شاتر طولانی حین عکسبرداری استفاده کنید تا یک عکس بکر را دریافت کنید. به طور مثال:  اگر در حال عکسبرداری از موج ها هستید به حالت سفید صاف تبدیل خواهد شد و حرکت ابرها نیز باریک به نظر خواهد رسید.

 

عکاسی در شب

این یک روش بسیار عالی برای ثبت چگونگی دنیای پیرامون پس از غروب آفتاب می باشد. در این نوع عکاسی مستلزم شناخت دقیق نور، سرعت شاتر، و دیافراگم هستیم. این نوع عکس ها بسیار جالب اند. زیرا بیننده برخی از جنبه های غیر معمول عکس، که توسط چشم غیر مسلح دیده می‌شود را می تواند به راحتی مشاهده کند. برای گرفتن چنین عکس هایی لازم است که با حالت manual دوربین کار کنید و تنظیمات صحیح را پیاده سازی کنید.

 

عکاسی خبری

عکاسی خبری

این سبک از عکاسی شبیه به عکاسی مستند می باشد. تنها تفاوتی که می‌توان مشاهده نمود این است که عکاس از رویدادهای زنده عکاسی می‌کند. و از پیرامون مرتبط با همان رویدادها گزارش می دهد. نمونه‌هایی از این سبک از عکاسی همه روزه در روزنامه ها، مجلات، سایت های خبری و دیگر رسانه ها قابل مشاهده است.

عکاسی خبری صرفا درباره وقایع غیر منتظره نیست، بلکه در مورد ثبت لحظات غیر منتظره در حوادثی که شکل می‌گیرد می باشد.

این سبک از عکاسی بسیار حائز اهمیت است و فرد باید برنامه‌ ریزی دقیقی را در ارتباط با مکانی که قرار می‌گیرد و زمانی که می‌خواهد تصویر را ثبت کند در پیش رو داشته باشد.

 

عکاسی مفهومی / فاین آرت

در این سبک از عکاسی تصاویر به گونه‌ای به نظر می‌رسند که می‌خواهند یک داستان را نقل می کنند.

در عکاسی مفهومی یا فاین آرت ما می‌توانیم تصاویر داستان گونه را با شخصیت های ساخته شده در محیط ایجاد کنیم. با این تفاسیر عکاس به یک دیدگاه از اینکه این عکس ها چگونه به نظر خواهند رسید نیاز دارد. عکاسی مفهومی برگرفته از احساس، ایده و یا نقل یک پیام می باشد.

عکاسان سعی می کنند که پیام های خود را با تصاویر به مخاطب انتقال دهند.

 

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره

احساسات مردم موضوعی جذاب برای عکاسان تلقی می گردد.

عکس ها می توانند تصاویر نزدیک، پرتره های بدن و یا عواملی دیگر باشند.

عکاس در این سبک به چهره متمرکز می‌شود و باید دقت کند اجزاء صورت به طور مثال چشم ها کامل فوکوس شده باشند. سوژه باید دلپذیر به نظر برسد. عکاس برای ثبت حالات طبیعی یک فرد می‌تواند حین عکسبرداری شوخی کند و یا یک جوک تعریف کند.

 

عکاسی ورزشی

در این سبک از عکاسی وقایع ورزشی که معمولاً دارای سرعت بالایی می باشند سوژه ی عکس ها تلقی می گردند.

تصاویر بسیار زیبا در این سبک خلق می‌شود زیرا حالات بدنی ورزشکاران خاص به نظر می‌رسد.

در عکاسی ورزشی رویدادها با لنزهای بسیار طولانی در کادر عکس قرار می گیرند. و همواره عکاسان در هر لحظه منتظر سوژه برای گرفتن عکس می باشند. در بسیاری از مواقع عکاس بدون اینکه به زوایا توجه داشته باشد، به طور کاملا سریع به عکاسی می‌پردازد.

یک نکته همیشه از ISO بالا استفاده کنید. در دوربین تان ISO را افزایش دهید. این کار باعث می‌شود که در سرعت شاتر بالاتری به عکسبرداری بپردازید. و سرانجام یک عکس بسیار عالی را تولید نمایید. به زوایای متفاوت در حین عکسبرداری توجه نمایید تا یک عکس اورجینال (اصلی) خلق شود.

 

عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی

ثبت زندگی عادی و روزمره در مکانهای عمومی به همان شکلی که اتفاق می‌افتد به عنوان عکاسی خیابانی شناخته می‌شود.

این سبک از عکاسی شبیه به عکاسی بی ‌پرده است. با این تفاوت که عکاس فضای عمومی را همان‌طور که می‌بیند عکاسی می‌کند.

یک عکاس خیابانی صرفا نبایستی به نقاط توریستی محبوب توجه داشته باشد ، بلکه باید به صحنه‌ های زندگی که با تصاویر پشت صحنه عجین شده اند توجه داشته باشد. همانطور که داستان ها را آشکار می‌کنند برای ثبت لحظات نیز نباید تردید داشته باشند.

 

 عکاسی حیات وحش

چالش برانگیزترین سبک از عکاسی ، عکاسی حیات وحش می باشد.

عکاسی از حیوانات کار بسیار سختی است. زیرا آنها دارای حالات رفتاری بسیار خاصی هستند و همچنین در زیستگاه‌ های مخصوصشان به سر می‌برند. و عکاسان باید برای ثبت تصاویر به مکان های خاصی مراجعه کنند.

به طور مثال برای عکاسی از یک کوسه باید به اعماق دریا رفت.

عکاسان این سبک نیازمند مهارتهای فنی مناسبی هستند و تمام برنامه ریزی بایستی مطابق با همان مهارت ها صورت گیرد.

در عکاسی از حیات وحش باید کاملاً به دوربین مسلط باشید. و نیاز است که خیلی راحت با دوربین کار کنید . اگر سرعت عملتان بالا نیست نمی توانید عکس جالبی را خلق کنید.

یک عکاس حرفه ای برای متمایز شدن عکس هایش حتما باید با این سبک های عکاسی آشنایی داشته و از آن ها بهره گیرد.

 

منبع: shawacademy.com

  • مژده حسنی